dilluns, 19 d’abril del 2010

Erupció innecessària

El col·lapse de l’espai aeri per culpa de l’erupció d’un volcà islandès és la notícia del moment. Es tracta d’un incident fins ara inèdit que està afectant a un gran nombre de ciutadans i empreses. Només per això, és evident que les informacions relacionades amb aquest esdeveniment mereixen la primera pàgina dels diaris i els primers minuts dels telenotícies i els butlletins de la ràdio. Ara bé, és necessari el bombardeig constant i aclaparador d’aquesta informació als mitjans?
L’Avui, que ubica la crisi aeroportuària a la secció de societat, dedicava el dilluns un total de sis pàgines al tema en qüestió –tota la secció de societat excepte una pàgina. De la mateixa manera, el dissabte passat, la Vanguardia, que opta per col·locar-ho a la secció d’internacional, també hi dedicava totes les pàgines menys una, en la qual es recollien els breus.
En el cas de ràdios, televisions i Internet, és lògica la inundació d’informacions referents al tancament d’aeroports, ja que són mitjans que sovint destaquen la funció d’utilitat ciutadana del periodisme. Com que s’actualitzen constantment, els usuaris al llarg del dia es van assabentant de l’evolució de la crisi i, en conseqüència, decideixen si han d’anar a l’aeroport, si han de cancel·lar vols o si han de trucar a aquest o a aquell altre parent que està atrapat a Heathrow.
En la premsa, però, aquesta utilitat no és tant evident, ja que els diaris només surten un cop al dia. Per tant, em sembla injustificable que la crisi aèria ocupi tant espai dins la premsa escrita. En la Vanguardia de dissabte s’obviaven temes d’actualitat com les revoltes a Tailàndia, la carrera electoral britànica o les eleccions a Xipre. Segurament, però, els qui tallen el bacallà a les redaccions hauran optat per una opció fàcil: trucades a aeroports estatals i europeus, a companyies aèries, a hotels, recull de testimonis, comunicats dels governs i la UE, opinions de científics sobre el volcà...
Els diaris es caracteritzen per oferir generalment informació més profunda que la resta de mitjans. En canvi, en aquest cas la notícia només genera informació superficial. Ara bé, la clau és que en genera molta i des de molts àmbits –fins i tot el Barça entra dins el joc, havent d’agafar l’autocar. Tot i així, crec que els diaris s’estan excedint a l’hora de fer programacions especials a les seves seccions per tractar el tema. Fins i tot l’enterrament del president polonès ja no té valor noticiós per si sol –almenys en el cas de la Vanguardia de dissabte−, sinó que ha d’entrar dins l’espai dedicat al núvol de cendra. Les ràdios i televisions són molt útils a l’hora d’informar a la gent amb l’última hora de l’estat de les línies aèries. Però els diaris no disposen d’aquesta actualització i, en conseqüència, aquesta notícia perd força en el suport en paper. És evident que es tracta de la notícia del dia –i de portada−, però crec que aquesta allau d’articles i pàgines sobre els avions és innecessària.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada